lørdag 2. mai 2009

4 gode tips.....


Fikk en utfordring fra ' Små gleder', her om dagen. Om å komme med et interiørtips,
(og tar likesågodt med 3 andre tips i samme slengen.)
Det første tipset hører vel inn under den kategorien. Som de fleste bloggere er jeg også stadig vekk i sving med forskjellige pensler og ruller til forskjellige oppussingsprosjekter Og vi kjenner vel alle igjen problemet med div. inntørket redskap, som står henslengt i begredelige pøser av inntørket whitespirit.....akkurat når vi trenger de mest !
Dette problemet er en sagablott her i huset, etter at jeg begynte å fryse redskapen.....ja, du leste riktig. Putter dem bare i plastposer etter at jeg er ferdig med dagens økt og legger de i en boks med tett lokk i en (gammel) fryser vi har stående i garasjen. Både ruller og pensler er straks klar til dyst når som helst og jeg slipper at det spruter eller drypper en blanding av maling og whitespirit rundt omkring, spesielt når man bruker rull. Bruker jeg vannbasert maling, vasker jeg som regel redskapen etter bruk og setter de inn med litt utvannet grønnsåpe. Men man kan jo fryse disse også. Bruker jo mest hvit maling så jeg slipper jo å rense penslene fordi de skal brukes til annen farge. Så de siste årene har utgiftene til whitespirit og pensler vært minimale. Kjøper bare nye når de er blitt for slitt.
P.S....et lite ekstra tips ; har du vært så uheldig å få slike harde inntørkede koster, kan du faktisk få de ganske bra igjen ved å bruke et middel som heter 'Myker Jens'.

Flere tips ?
Nå er rabarbraen blitt så stor og kraftig at jeg kan begynne å høste. Jeg bruker å kutte ned blomsterstenglene når de kommer opp (tips nr.2) , for de tar mye av kraften fra plantene og det er jo bladstilkene vi stort sett bruker.

Så da ønsker vi mai velkommen med flaggheising og nylaget rabarbragrøt til dessert, mens hilsener blir skrevet til året`s konfirmanter.

Oppskrift på Rabarbragrøt : 4 pors.
-----------------------------------------------
1/2 kg. rabarbra
1/2 l. vann
Sukker etter behov (fra 2-3 ss til 1 dl, jeg bruker mye)
1 knekk kanelstang
3 ss. potetmel

Skyll rabarbrastenglene og kutt de i passende biter. Legges i en kaserolle og hell på vann og sukker+ en liten bit kanelstang(tips nr. 3 og min egen oppfinnelse). Vannet skal så vidt dekke rabarbraen. Kokes møre i ca. 10-12 min. Rør ut potetmel i litt kaldt vann og rør det i litt om gangen, ta et lite oppkok. Ta ut kanelstangen igjen. Avkjøles,(er også god lunken).
Serveres med fløtemelk og litt sukker på toppen om nødvendig.....nyyyyydelig !

Tips nr. 4

Middel for vindusvask som gir skinnende rene og blanke vinduer.
For innvendig vask bruker jeg som oftest nylon vask. Da slipper jeg å skylle vinduene etterpå, bare gnir de tørr med en microklut. Drar som regel over møbler og glassbord i samme slengen.

Utvendig bruker jeg shampoo sticks, kanskje bedre kjent som bilsåpe.
Den putter jeg bare inn i vannpistolen , setter trykket på moderat og spyler av alle vinduene i en fei, uten å ta av sprossene. På veien tilbake igjen setter jeg trykket på fullt og skyller godt.
Vindusvasken er gjort unna på en brøkdel av tiden jeg ville ha brukt , om jeg skulle ha plukket av alle sprossene , klatret i stige opp og ned, vasket , skyllt, gnikket og gnuret de etter alle kunstens regler.(og jeg har maaange vinduer å holde rene !)

Nå får jeg skinnende blanke vinduer i en fei ! .....pling*

Sender utfordringen videre til 5 andre bloggere:

* Som mine dager er.
* Vakre tanker.
* Elsas blogg om hage og litt annet.
* Monicas hage
* Livs Lyst.

8 kommentarer:

  1. Virker det med vindusvasken skal du jammen i meg få en høy stjerne av meg.....det er jo rett og slett genialt!! Det er nemlig det minst morsomme man kan finne på. Usj...vaske vinduer. Men dette; nesten for godt til å være sant!!
    Hilsen Marte

    SvarSlett
  2. Tusen takk for gode tips!!! Disse skal jeg prøve ut :) Håper du har det fint. God klem

    SvarSlett
  3. Elin, hjertelig takk. Du er et oppkomme av gode tips, og spesielt det siste bare MÅ jeg teste ut.

    Fortsett med Gode Tips, episode 1, 2, 3, 4 og gjerne opp til tusen for meg. Jeg elsker gode tips.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  4. Wow, her var det mange tips idag ja!!!
    Tusen takk for at du tenkte på meg i neste omgang. Jeg fikk denne utfordringen av et par andre her om dagen også. Jeg skal se om jeg kan få gjort noe med saken! ;O)

    I alle fall; koselig at du tenkte på meg
    Ha en fin kveld!

    Hilsen L-jo ;O)

    SvarSlett
  5. Takk for mange bra tips!
    *v*

    SvarSlett
  6. WOW!!!!! Du har virkelig knekt koden både for vindusvask med sprosser og gjenbruk av malingsredskap! Hvor får du kjøpt de dingsene du bruker i hageslangen forresten?
    Jeg takker og bukker for alle tipsene!
    Kan dessverre ikke gjøre bruk av den for rabarbraen, for mine 3! er og blir minier! Jeg får de bare ikke til???? Avlegger ønskes om du må tynne ut :o)
    Jeg skal tenke på utfordringen. Fikser det ikke på strak arm, men jeg kjenner at hodet jobber allerede.
    Det ble 9. plass i Belgia, og det er vel hva de hadde lov å håpe på. Ikke annet enn amatører der stort sett.
    Ryggen dessverre ikke bra hos Bestevennen, men den har vært til og fra i flere år. Det vet du jo forresten :o)
    Jeg lengter til onsdagen! I morra kommer det en mann som skal sprøyte hagen vår mot løvetann, og vi har "samlet" i over en uke. Det er åker rundt meg alle veier, så jeg blir ikke forundret om det står ei ku i hagen en dag :o)
    Skal bli godt å få slått snart! Men jeg stunder også for at de gule skal bli borte, så jeg får tåle det.
    Som sagt: Jeg tenker.

    Ha ei fin og vårlig uke!

    Klem fra Kari*

    SvarSlett
  7. Så kjekt at så mange likte tipsene mine !
    Kari,
    Bilsåpen kjøpte jeg tidligere på Shell, men etter at de fikk bilvask-maskin sluttet de å ta den inn der. S. Fargehandler er så grei, de bestiller det meste jeg spør etter. De fikk tak i krakkeleringslakken fra Panduro til meg òg. Denne bilsåpen tror jeg er gått ut av produksjon nå, håper det finnes andre merker for jeg er snart tom selv også.
    Rabarbrastikling kan du få når som helst, Kari. Jeg har en stor rot borte ved gamlehuset, som jeg selv har tatt stikling av til den som er avbildet. Men det er vel best å ta nå før den blir for stor. Bare gi oss et vink når dere er på våre trakter .
    Snakkes da.

    SvarSlett
  8. Takk og takk!
    Jeg skal pipe når vi er utafor. Kanskje allerede til helga! Og så må du gi lyd fra deg om du finner bilsåpen. Jeg skal spørre her også, og finner jeg, skal jeg selvfølgelig fikse til deg.
    Vi snakkes :-)

    SvarSlett