mandag 4. mai 2009

Flere tips......

Etter oppfordring fra Som mine dager er, kommer et par tips til:

Først må jeg også denne gangen ta med et interiørtips.
Etter at div. oppussingsprosjekter er ferdig, kommer som regel den tyngste jobben,
nemlig ommøbleringen. For å lette på de tyngste løftene og kanskje spare seg for en lang periode med div. ryggplager, kan man finne frem noen gode tykke raggsokker.
Disse plasseres under beina på møbler som skal flyttes, da går det som en lek å dra møblene dit man vil. De sklir som bare det over parketten og selv den spinkleste sylfide kan flytte møbler så tunge som fjell.

Vi har fått et noe kjøligere værlag med litt regn.
Det passer bra.... for de som ikke har gjødslet må skynde seg å gjøre noe med det nå.
Som jeg nevnte her tidligere, så har jeg i flere år laget min egen gjødsel av brennesle.

Og her kommer OPPSKRIFTEN :
Ta de nye skuddene av neslen .
Nå er de kommet akkurat passe her ,ca. 20 cm og de brenner ikke.
Fyll en bøtte helt stappfull og fyll etter med vann helt opp til kanten.
Legg en steinhelle eller noe annet tungt oppå og sett de på et skyggefullt sted,
helst langt fra der man oppholder seg
(det blir en nokså kraftig gjødsellukt etterhvert)
Etter en uke siker man ifra bladene og kaster de i komposten.
Da står man igjen med en 3/4 bøtte full av kraftig og næringsrik gjødsel. Utvannes 1 : 10, altså man fyller en 10 l. kanne eller bøtte med vann og blander 1 l. neslegjødsel i.
Dette vanner du blomster og planter med, ca. en gang i uken utover forsommeren.
Da skal du se du får riktig kraftige og frodige planter etterhvert.

P.S. Noen lager også suppe av brennesle....og den skal visst være nyyyydelig !
Må innrømme at det har jeg aldri prøvd.
Har ikke laget mat av den til andre enn plantene mine....og de ser ut til å like den godt.

Men vi er så heldige å ha enda et nærringsrikt naturprodukt rett utenfor stuedøra her hos oss....
nemlig tang.
De som drev gården her før vi kjøpte stedet, kunne fortelle at de brukte å ha potetåkeren sin på den flate marken helt nede ved sjøen. Der la de bare poteter på rekke og rad , direkte på marken og la en haug med tang oppå fårene. De trengte verken å luke eller å gjødsle med noe annet og når høsten kom var det enkelt å ta opp potetene og de var stoooore og gullende reine !
Har veldig lyst å prøve dette en gang, men vi har hester som beiter der nede, så jeg må legge åkeren et annet sted.

Nok om det , nå har jeg hentet meg et par trillebårer med tørr grisetang.
Malte den opp ved hjelp av en stor stein, men den var så porøs at jeg kunne bare knuse den i småbiter med fingrene også.
Før jeg blandet den i jorden rundt planter og busker, tilsatte jeg litt vann.

Dette er en ypperlig næringkilde og en god jordforbedring ,
som bl. a. rodedendron setter stor pris på..... ser det ut til. Rundt gårdsplassen lyser det allerede i
17 . mai-fargene, rødt, hvitt og blått....
to uker før tiden !!

HA EN FIN MAI !

Posted by Picasa

5 kommentarer:

  1. Så fine tips du har lagt ut. Rådet med å legge poteter med tang oppå, hadde vært spennende å prøve en gang.

    Takk for tipsene og ha en flott uke!

    Hilsen Frøya-Heidi

    SvarSlett
  2. Hei
    Så koselig blogg og så mange gode tips
    Her kommer jeg nok tilbake.

    SvarSlett
  3. Raggsokker skal testes ut! Smart.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Mange gode tips! Jeg tar utfordringen en annen dag...;)

    SvarSlett
  5. Og der er svar avsendt!

    Ha en fin dag.

    Klem fra Kari*

    SvarSlett