fredag 29. mai 2009

Lavendel og stiklinger....

Nå når alle begivenheter i mai er vell unnagjort....og været bedrer seg,
er tiden inne for litt haging igjen. Mye som står og venter nå...sådden skal i jorda og krukker og kasser skal fylles. Men først tar vi en liten rundtur.

Hele terrassen er oppbygd av naturstein. Greit og ryggvennlig...for da kan jeg stå å luke i beddene langs kanten. Vi laget også flere trapper ned i hagen av steinheller vi fant rundt om.
En stor trapp fører ned til brønnen. Hellene i den er fra en gammel stabburstrapp som dukket opp da vi startet byggingen av huset.

Inne i kroken ved denne trappen har jeg bygget opp en liten fontene.
Det er bare en plasttank som jeg plasserte inntil steinene i kroken med en liten pumpe oppi.
I forkant bygde jeg opp en steinmur og fylte så jord rundt tanken. Den har et hendig lokk og det skjulte jeg med noen små rullesteiner. På toppen står en stor rund stein , som jeg fikk borret et hull i, der vannet fra pumpen kommer opp. Fin effekt når vannet sildrer over steinen ....og så er det så koselig å sitte og høre på .

Helt inne i hjørnet bak pumpen står en hosta og en valmuesøster .
I år kommer den med massevis av knopper og
den første lysende blå blomsten har nettopp foldet seg ut..
Kommer sikkert til å ta flere bilder av den nå fremover.

Så kommer vi endelig frem til det jeg egentlig hadde tenkt å skrive om i dag...
........nemlig stiklinger.
Har fått flere av min kjære svigerdatter og her er en liten knippe. I den store, gamle sinkbaljen skyter det nå opp tett i tett med peppermynte. Fikk en liten rot for et par år siden og nå fyller den baljen helt. Den sprer seg ganske villig, så det er lurt å ha den på et avgrenset sted. Til høyre står en liten stikling av klatrehortensia, som jeg fikk med meg nå denne gangen. Har ønsket meg en lenge. Den skal få stå i sinkbøtta til den har fått rotet seg skikkelig og da skal jeg nok finne en egnet plass til den.

Fikk også denne nydelige lavendelen av min skjønne svigerdatter, som takk for hjelpen i forbindelse med barnedåpen. Det meste var jo godt planlagt og gjort klart, så det skulle jo bare mangle om vi ikke skulle bistå med den siste finpussen de siste dagene før og litt rydding etter.
Hadde tidligere forsøkt å ta stikling av en lavendelbusk hun har, men den greidde seg ikke, så nå fikk jeg altså en helt ny.........omtenksom er hun !


Et par stiklinger av eik har også blitt med fra østlandet (disse er fra Hvaler).
De har stått et par år og trenger snart større potter.
Syns det er litt moro å plukke med meg litt vekster fra forskjellige steder jeg besøker.

Ha en riktig fin pinse !
Posted by Picasa

4 kommentarer:

  1. Dette var virkelig skjønne å inspirerende bilder.Hadde likt å sett det "live" men det er nog litt langt.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder og fine historier knyttet til dem. Du kan glede deg til klatrehortensiaen en flott plante, min gir meg mye glede der den klatrer i et gammet plommetre.

    Ønsker deg en vakker pinse!

    SvarSlett
  3. Flotte bilder.
    Her skal også hageånden utfordres i morgen. Mye som står på vent her også.

    Ha en flott pinse du også:)

    SvarSlett
  4. Du er så dyktig så dyktig!!!
    ha ei helig pinse!!!:=)
    Stor klem

    SvarSlett