søndag 10. mai 2009

Enda flere tips....

Nå er det høysesong for bunaden og jeg kommer til å iføre meg dette stasplagget hver helg nå i mai.
Har hatt bunaden min siden jeg var ungjente og heldigvis passer den enda,
selv om det begynner å kjennes at jeg har den på.

Denne helgen har vi vært i konfirmasjon til en av mine nieser og det er en glede å se at de aller fleste av de unge også har valgt å bruke dette plagget for å markere at de går inn i de voksenes rekker. Jeg har selv brodert bunaden til min datter til hennes konfirmasjon og niesen fikk låne denne drakten. Var ikke lite stolt av den flotte konfirmanten . Det var en stilfull Humanistisk konfirmasjons-sermoni.


Men over til dagens tips:
Jeg har veskelåsen, søljen og de andre smykkene som hører til Romsdalsbunaden.
Men jeg manglet ring som kunne passe til.
Her for et par år siden fant jeg løsningen. Det var egentlig min svigerinne som tipset meg om å bruke en spesiell type sukkerskje i sølv og jeg hadde tilfeldigvis en slik liggende . Brukte den skjeldent eller aldri til sukker , så hvorfor ikke! ......og den passet perfekt til veskelåsen.
Fikk en gullsmed til å banke den flat og krulle den opp til en ring.
Den kan også utvides om det trengs.

Tips nr. 2 , har Vakre Tanker også tipset om i sin blogg.
Men et godt tips kan ikke gjentas for ofte.
Min kjære svigermor lærte meg dette da jeg kom inn i familien:
For å få blankt og skinnende sølv og for å bevare oksideringen.
Legg smykkene i varmt Zalo-vann , 1/2 - 2 timer,
skyll godt og tørk med en myk bomulls- klut eller lignende.
Jeg renser også de andre smykkene jeg har på denne måten.

Til alle som har forestående konfirmasjon;
lykke til med dagen !

2 kommentarer:

  1. Ideen med ringen må jeg si hvar genial.Har bunad selv (beltestakk)har ring også,men kan hende jeg må rote i sølvtøy skuffen og skaffe meg en til.Zalo vann tipset skal jeg også prøve ut til 17 mai.

    SvarSlett
  2. Takk for tipset!
    Jeg har sunnmørsbunad jeg da,så ringen passer ikke der. Sølvpussetipset skal jeg jammen prøve!
    Hadde planer om å stryke skjorter i dag jeg, men har tatt meg en gedigen bloggsunde istede, for det var på høy tid!

    HA ei skjønn uke, ELi!
    Klem

    SvarSlett