mandag 15. februar 2010

Div. gamle skrin og bokser....

Oppe på det store garderobeskapet i hallen har jeg stående endel remedier. Noe blir skiftet ut og flyttet på med visse mellomrom. For tiden får de store høstlige kurvene ha tilhold her. Ved siden av henger en krans av hamser (frøskall) fra bøketrær , jeg har fått av en venninne fra Trøndelag.
Men det jeg egentlig skulle fortelle , var at jeg fant et gammelt skrin da jeg rotet litt i garasjen i helgen.
Hadde helt glemt denne lille skatten som har stått å støvet ned i alt for mange år. Nå ble den skuret rein og innsatt med litt vaselinolje og ble plassert her oppå den gamle kofferten fra Amerika, sammen med de gamle boksene, som de hadde stivede krager nedi før i tiden.
Lurer på vilken historie dette skrinet kunne fortelle og hva det er blitt brukt til. Kanskje matboks for gårdens sjøfarere eller verktøyskrin for handymannen. Det har et lite håndtak på lokket som ikke kommer fram på disse bildene. Nå er det endelig kommet fram i lyset igjen.

Nede til høyre på bildet under, har jeg en annen boks, som jeg har brukt i årevis som brevsamler. Der tippekuponger, lodd, takkekort...og andre viktige papirer blir samlet, som ellers ville ha ligget og flytt overalt. Den er dekorert med noen enkle roser og er sjarmerende slitt. (Trykk på bildet, så ser du den bedre...glemte å ta nærbilde )
Nok et lite skrin fra gårdens tidligere beboere er kommet fram i lyset i helgen.
Det ble plassert oppå den nye garderobehyllen utenfor badet og har inskripsjonen:
Ane Nils.d.(datter)Baardsnes. Sikkert datteren til Nils Sørensen Baardsnes
som bygde  låvebygningen her i 1863. Den sto tidligere her vi satte opp huset. Skrinet må da sikkert være minst 150 år. Kanskje Ane har brukt det til syskrin eller til å samle små skatter i.
Morro å finne igjen slike ting og fantasere om svunnende tider. 

Tror jeg vil fortsette skattejakten, jeg !

Posted by Picasa

5 kommentarer:

  1. Åh himmel så mye flott!!! Nydelige slike gamle ting, og brunt treverk mot hvite vegger er virkelig flott! Den gamle kofferten din minner meg på om at jeg har noen virkelig gamle, virkelig støvete, kofferter både i kjellerboden vår og på loftet hos mamma og pappa. Kanskje jeg må på skattejakt jeg også. Jeg skal forsøke å ta inn en av dem og gjøre den skikkelig ren. Kanskje blir den pen min også? Jeg må prøve! Jeg gleder meg til det blir bittelitt mildere ute. Da skal jeg kaste ut alt som er inni vinterpaviljongen vår (lysthuset) og vaske rundt! Så skal jeg male alt, også taket, skifte gardiner, lysekrone og møbler. En total stilendringen skal skje der ute! Jeg ser det hele så klart for meg! ;)) Den er lite i bruk i dag, men nå skal det bli andre boller! Der skal jeg møblere med gamle møbler (jeg har et lite lager som jeg ikke har plass til i huset) og kanskje en gammel koffert etter to, og mange gamle kurver! Og... som jeg skravler! Nå har jeg visst tatt av igjen! Det jeg mente å si var: Takk for mye flott inspirasjon! :)

    Ha en fortsatt fin uke!

    Klem, Ann,
    Interiørbloggen Glassveranda.

    SvarSlett
  2. Hei
    Tusen takk for gaven jeg vant hos deg.
    Fikk den på lørdag.
    Desverre var den ene kulen på en av krokene slått av.Skal prøve å fikse det.
    Ha en riktig fin uke

    SvarSlett
  3. For noen flotte skatter du har, og nydelig satt sammen. Gøy å se.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  4. Så nyyyyyydelig musikk du har her på bloggen din....

    SvarSlett
  5. Fra den ene skattejegeren til den andre :-)
    Det ser ut som om de fleste av geraniumene mine som står inne har overlevd, så det blir nok en råd med det til våren.
    Nå er det natta i No15, og jeg gleder meg!
    Sov godt og drøm søtt du også.
    Vakre tanker fra K@ri*

    SvarSlett