mandag 27. april 2009

Vedhogst...

Veden kommer ifra trærne vi fikk felt i skogen nedenfor huset i høst. De vokser til fortere enn både hestene og vi greier å ta unna. Greit nok, så er vi ihvertfall sjølberget med ved .
Fikk tatt siste rest av våronna òg i finværet i dag. Bærhagen sto for tur der både jordbæra og bringebæra ble luket, pluss at pallekarmene fikk seg en oppshining.
Jordbærplantene er bare to år og jeg regner med en fin avling på de i år. Tok stiklinger av noen gamle jeg tidligere hadde i raden ved siden av. Bruker hønsenetting over de for å hindre både rådyr og fugler fra å få seg en godbit. Gjødsler med tørket hønsemøkk og asken fra ovnen har jeg på bringebæra og bærbuskene. Lager også egen gjødsel fra skudd av brennesle. Det skal jeg skrive om litt senere. Har i tillegg tenkt å hente meg et lass med tang fra fjæra, så da trenger jeg ikke å bruke noe kunst-gjødel. Økologisk her på gården, serru !
I raden til venstre hadde jeg altså jordbær før. Der satte jeg poteter i fjor, men kommer ikke til å ta meg det bryet år. Det ble en heller laber avling av settepotetene jeg kjøpte på Felleskjøpet. De var faktisk dyrere enn de vi kjøper i butikken. En slags potetsykdom hadde de også.
Helt øverst har jeg 4 ripsbusker og 4 solbærbusker. De gir ca. 10-12 liter nydelig saft hvert år. Hagen er sydvendt og ikke så bratt som den ser ut for på bildet. Helt øverst skimtes toppen av kirsebærtreet på gårdsplassen.
Nå kan det gjerne komme litt regn, så jeg får ha på litt gjødsel .

Ha en riktig fin uke !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar