fredag 24. april 2009

Jeg lurer på.......

......når hagedammen min blir ferdig ?
Mens jeg ventet på at førstestrøket på kommoden skulle tørke, ble jeg stående i det åpne vinduet og betrakte hageanlegget nedenfor terrassen.
For mange år siden startet jeg med planleggingen av denne dammen. Min kjære søster hadde også planer om en dam og vi konkurrerte om hvem som ble ferdig med prosjektet først. Nå har hun nytt dammen sin i flere år, tilogmed skiftet duk i den nå i vår. Vel å merke er hennes dam et noe mindre prosjekt , da......bare for å ha sagt dèt.
Vel, vel....vil ha den omtrent midt på berget som stikker opp i beddet. Har allerede gjort endel forberedende arbeid, ; som tilførsel av vann og elektrisitet og avløp. La først en grøfte-slange fra brønnen for vann og en slange fra terrassen som det ble tredd elektrisk-kabel i. Disse ble støpt ned i rennen midt på berget. Da jeg laget beddet nedenfor, var jeg forutseende nok til å legge en slange på innsiden av steinene for avløp eller overløpsvann fra dammen. Denne ender i en grøft som går videre ned til sjøen.

Her ser dere omtrent hvor dammen kommer fra en litt annen vinkel. Inni buskaset ligger noen store steiner hvor slangen fra pumpen skal ende, slik at jeg får et lite fossefall ned i dammen. På kanten ligger en stor helle som jeg håper vil gi en miniatyr Niagara falls-effekt.
Men....grunnen til at det har stoppet opp litt, ligger vel i at jeg må få noen til å hjelpe meg å støpe opp en kant med steiner omtrent der slangen på bildet over ligger. Berget heller såpass at kanten blir ca 50 cm på det høyeste i nerkant og vil gå ut i null oppe til høyre. Men først må vi også hente passende steiner til denne kanten. Så spørs det om jeg klarer å lokke husbonden vekk i fra div. fotballkamper på TVén denne helga. ?!
Jeg lurer på..... men først får jeg gjøre ferdig det jeg holder på med.

Ja, ja...sånn går no dagan !
Posted by Picasa

4 kommentarer:

  1. Dette kommer til å bli kjempfint. Skulle ønske jeg også hadde noen berg i hagen og ikke bare stein - stein - stein.

    SvarSlett
  2. Hei Elsa !
    Jeg fikk faktisk lokket med med husbonden, fikk sæla på traktor`n og henten et par kubikkmeter med stein fra noen gamle tufter vi har nord på eiendommen. Nok til ihvertfall en begynnelse på dammen.
    Du vet ikke om en flink murer som vil ta på seg et lite oppdrag ?
    Ha en fin helg !

    SvarSlett
  3. Flott og spennende prosjekt!
    Ting tar ofte mye lenger tid enn en skulle ønske...
    Spennende at du er kommet igang igjen.

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  4. Velkommen til Nib!
    For en fantastisk hage!!
    God helg. J.

    SvarSlett