mandag 13. april 2009

Poding......

På hver side av inngangen har jeg tre lange bed med stilkroser. Ingrid Bergmann og Duftfolge på denne siden og Queen Elisabeth pluss en annen sort jeg ikke husker navnet på står på andre siden. I det borterste beddet plantet jeg for noen år siden en sort jeg ikke er noe særlig fornøyd med.
De har noen enkle røde roser som drysser nesten med en gang. De er ganske kraftige og levedyktige, derfor tenkte jeg å prøve å pode andre roser på de kraftige stammene. Datter mi har noen aldeles skjønne lys rosa stor blomstrede stilkroser . De kjøpte et funkishus fra femtitallet og disse rosene er sikkert nesten like gamle. Jeg tok med noen greiner fra disse rosene nå i helgen og satte igang med poding med en gang jeg kom hjem. Klippet først nesten helt ned to av de seks rosebuskene og valgte ut 2-3 friske greiner på hver som jeg lot stå igjen ca. 5 cm stubber. På disse laget jeg et snitt med en skarp kniv og laget så et laaangt snitt på de jeg skulle pode. Så stakk jeg disse inn i snittet på stubben og surret godt rundt med blomstertape og smurte på med podevoks både rundt snittet og tapen. Nå er jeg virkelig spent på om det blir noe resultat !

Da jeg var så godt igang med poding, hentet jeg noen greiner fra et gammelt epletre hos min svigerinne. De pleier jeg å epler fra til å ha i rognebærgelèen. De er store, saftige, gule og veldig gode. Disse greinene podet jeg på et Aakerø epletre som var blitt maltraktert av rådyrene. Podet nesten et ti-talls små kvister , så noen av dem må vel greie seg,.... får vi håpe.


1 kommentar:

  1. Spennende å se hvordan det går med både rosepoding og epletreet. Rosepoding har jeg aldri tenkt på at en kan gjøre selv! Eplepoding har jeg hatt planer om, men har ikke skaffet meg podevokst så det blir vell ikke noe av det i år heller.

    Det rosebeddet ditt så koslig ut med tulipanbladene som stikker opp. Våren er en fin tid :)

    SvarSlett