lørdag 11. april 2009

Et herremåltid...

Vi har hatt en tradisjonell hjemmepåske i år også........greit nok. Har fått gjort endel forefallende både innendørs og utendørs. Men har fått med oss et par fjellturer da....vel å merke ikke på ski, for vi har ikke noe særlig snø, men brukt beina. Har hatt besøk av barnebarna og har vært på besøk. Så vi har fått med oss det meste.....tilogmed påskenøttene og div. påskekrim-serier.....og mye god mat.

Vi pleier som regel å ha en pinnekjøtt-middag i løpet av påskedagene. Men i år hadde jeg bare en liten pose igjen etter julen. Men det var akkurat nok til å koke kraft til potetball......og deilig ball ble det !


....med masser av godt tilbehør ; pinnekjøtt, kokt mør, gulrot , kålrot, potet og stekt bacon på toppen ....og en dasj sirup !...det gjør susen og så kefir til da, selvfølgelig.
Det beste med ballen er at den er like god dagen etter, enten varmer jeg den på nytt eller så blir den stekt. Gemalen foretrekker den stekt så da blir den som regel det .

So long !
Posted by Picasa

7 kommentarer:

  1. Ser at flere har hatt "komper" nå i påska. Laga dem sammen med Mamma og husker ikke sist jeg spiste det. Kjempe godt! Her omkring pleier kompene å være komfirmera dvs med fleks inni. kålrot, tyttebær og lauk som tilbehør. Sirup har jeg ikke prøvd, men proren min narra meg til å ha sukker på. Var ikke så dumt det heller, men synes nå de er best uten. Ah.. nå blei jeg sulten...

    SvarSlett
  2. Hei Mari !
    Har både flesk og mår inni, jeg òg.
    Men tyttebær og løk var nytt da...ja,ja går sikkert an.
    Sirup bruker vi gjerne til salt mat som ribbe her på nordvestlandet, derfor også til potetball eller komper som dere kaller de. Enkelt å lage, kjøper bare disse posene med raspeball, det er like godt som hjemme-lagede/raspede. Det er jo tilbehøret som gjør mye av måltidet.
    Takk for besøket !

    SvarSlett
  3. Mmmm, ball - nydelig.
    Og er heilt enig med gemalen din om at den må steikast dagen etterpå :)
    Men at det brukes sirup på saltmat, hm - det har eg aldri hørt om. Ikkje vanlig her omkring.
    Fortsatt god helg :)

    SvarSlett
  4. Mmmmm deilig! Mor mi er så flink til dette at eg har aldri gitt meg på det. Eg burde byrje å trene på å lage ball. Inntil vidare nyt eg berre synet (og den imaginære lukta) av dine...

    SvarSlett
  5. Dette så veldig godt ut ja....her kaller vi det raspeballer:o)
    Vi bruker saltkjøtt og pølse til....av grønnsaker er det kålrot og gulrot!!
    Laget det i forrige uke jeg til stor begeistring her:o)

    Ha en fin søndag:o)

    SvarSlett
  6. Uhmmm, det ser veldig godt ut, tenker nok det skakte også! Herover kaller vi det klubb, men det er like godt for det. ;D
    Kos deg med våren!

    SvarSlett
  7. Se her ja, her er det noen som lager ordentlig middag. DER har jeg mye å lære....
    Tusen takk for ditt forslag om hva jeg kan bruke mitt fuglebur til!

    Ha en fin kveld fortsatt.
    Hilsen Ljo

    SvarSlett