torsdag 6. august 2009

Husvask og klargjøring....


Nå til helgen venter vi storinnrykk. Det unge paret vi var i bryllupet til i Romania, kommer på helgevisitt før sesongen på Den norske Opera starter igjen. Ferien er nok over for de fleste nå og leietakerne i `gamlehuset` kommer på søndag. Dessuten har jeg fått hint om at de muligens trenger kjellerleiligheten også. Så da har denne uken gått med til å klargjøre både den og utleiehuset....10 senger står nå klar i nyvasket hus og leilighet.

Resten av huset måtte jo også shines til besøket i morgen,
så akkurat nå er jeg glad for at vi ikke har hytte !

Bildet over er fra daglig/TV-stuen. Imotsetning til mange interiørbloggere har jeg ikke hvit salong og dèt er jeg egentlig glad for....siden vi har hund med mørk pels. Dette alkantara-stoffet er greit å holde reint, vasker bare over med en ren bomullsklut. Det kan også plukkes av og vaskes om det blir for møkkete, men har faktisk sluppet det til nå.


Musikkanlegg og flatskjerm hører selvsagt til i enhver dagligstue. De er plassert oppå en hendig sak fra Ikea hvor skuffene under er fyllt opp med CDer og DVDfilmer plassert nedi noen stativ jeg har funnet hos Skeidar. Maleriet over er jeg veldig glad i. Det har en egen historie som jeg får ta en annen gang. Den antilope-lignende-skulpturen til venstre har jeg også fått i presang av husbonden, den gir sitt særpreg til stuen den også.
De store porselens-lampene på hver side av sofaen må jeg bare fortelle litt om. De var kjøpt til den forrige salongen vi hadde og siden jeg liker så godt denne urne-fasongen, ville jeg gjerne beholde de da vi fornyet stuen. Det var bare det at de var i en slags aprikosfarge med noen flekker i metallikblå, blank porselen og passet liksom ikke helt inn i det nye møblementet. Men problemet løste seg før jeg visste ordet av det, da en av våre venner var så uheldig å knuse den ene. Jeg ville fortsatt ikke gi slipp på disse kjære lampene mine og satte meg ned og limte den sammen igjen. Det var heldigvis store biter, men skøytene vistes jo litt for godt.... så da fikk jeg en fiks idè. Malte de først med heftgrunn og sauset på med hvit Heidi murpuss...(dekorpuss for utendørs bruk på murer). Tilslutt malte jeg de med akrylmaling i en farge som matchet salongen. Så med nye skjermer fikk jeg to nye lamper som jeg er veldig glad i og som ingen i verden har maken til ! Så man kan trygt si at uhellet ikke var så galt at det ikke var godt for noe...kanskje hadde dette ikke blitt gjort hadde den ene ikke blitt knust.

Jeg er veldig glad i urner i forskjellige fasonger,
som dere sikkert forstår og har en liten gruppe i denne stuen også.
Men jeg er stadig på utkikk etter nye, nå leter jeg etter noen nye potteskjulere til den andre stuen.

På salongbordet har jeg en liten Royal Doulton-statue "Mother and Daugther" heter den og er innkjøpt på en av våre Englandsturer en gang. Produsert i 1979 står det under, så det var nok på en av våre første turer som unge og nyetablerte.

Vel, vel.... nå er huset nyvasket og jeg er utrolig glad for den supre mopp-oppfinnelsen.
Når over 90 kvadrat med parkett skal rengjøres , er det gjort i en fei å svinse rundt med forskjellige mopp-remedier. Tørrmoppen blir også brukt på flisene på både bad og ikke minst hallen .....(der pelsen som regel holder til) ,utrolig hva som ligger igjen etter vask !

Ha en fin helg , med ønske om litt solskinn til alle !

2 kommentarer:

  1. Enig i at lys salong ikke er noe praktisk ja!!
    men det er jo så lekkert!!jeg har forøvrig mørk grå salong,og happy for d!!:))tenker m gru på hvordan den hadde sett ut..,med 2 tenåringer og en 4 åring..;))
    Go helg,og lykke til med besøket:)

    SvarSlett
  2. Hei.
    Jeg har heller ikke hvit salong. Jeg er så glad i beige/brune farger og har en salong i de fargene. Synes du har et smakfullt og pent hjem. Ønsker deg en god helg. Klem fra Jannicke

    SvarSlett