lørdag 15. august 2009

Båttur i Boknafjorden....


Denne uken har fruen bevilget seg en kort husmorferie. Hvor jeg bl.a. har vært på en tre-dagers båttur på Boknafjorden. Det er andre gangen tre av i alt seks søsken har hedret vår kjære mor, ved å reise på tur sammen rundt hennes fødselsdag(7. aug.) og mimre litt fra oppveksten.
Denne gangen også ble turen lagt til Stavanger og Boknafjorden, hvor en av mine 4 brødre bor. Området her er et eldorado for båtturisme, med sitt varierte natur forhold og mange perler...fra lange sandstrender i sør ,et utall av holmer/øyer og lune viker lenger nord og til et vilt og vakkert landskap innover i fjordarmene.

Vi ankret også denne gangen opp innerst i Økstrafjorden (bildet over).......
men denne gangen gikk turen videre til fots opp til et lite vatn hvor vi fristet fiskelykken, desverre uten hell. Ingen ørret ville være med oss ned til båten.


Flotte naturstier er anlagt på mange av stedene vi besøkte.
Så vi kunne ta oss spaserturer og nyte den flotte faunaen.


Hvem sier det ikke finnes orkidèer i Norge ?
Denne så jeg flere av oppe i den frodige Økstrafjorden.


....og vannliljer var det også selvfølgelig oppe på vatnet.


Selv om det ikke ble fjellørret på oss, ble det nok av fisk likevel
......god fiskesuppe ble det av disse.

Høydepunktet på hele turen var utvilsomt besøket vi hadde på det utrolig flotte hageanlegget
Flor og Fjære. Et unikt sted åpenbarte seg da vi fortøyde båten på kaia og fikk tillatelse til å ta en rask tur opp i denne oasen .

Dette er noe av det flotteste jeg noen gang har sett....helt utrolig vakkert !!

Stedet ble startet av en gartner som var utbrent og måtte gi opp et gartneri han drev.
Han flyttet ut på denne øya og begynte etterhvert å anlegge denne hagen.
Den er nå kjempestor og stedet har også fått en flott restaurant etterhvert. Inntekten til driften kommer fra besøkende som bestiller båttur hit ut. Inkludert i pakken for denne turen hører det med guidet tur rundt i hageanlegget , pluss middagsservering på restauranten.
Siden vi ikke var betalende besøkende fikk vi bare en rask kikk,
så dette stedet skal jeg så definitivt tilbake til ...en gang !



Turen gikk så videre til Lindøy, hvor vi koste oss med trønder- sodd med ´noko attåt´på kaia.
På Lindøy var det tidligere en spesialskole for vanskeligstilte barn.
Denne skolen er nå nedlagt og stedet blir brukt til leirskole og blir drevet av Stavanger kommune. Mange fine turstier rundt på denne øya også. På spaserturen kom vi over en flott `gapahuk` som jeg har lyst å kopiere.

Vi var heldige med været også......noe variert skydekke, men mest sol...bare en regnskur fikk vi seint en kveld, så......

alle var vi enige om at det hadde vært en fin tur !

6 kommentarer:

  1. Ser at du har hatt en kjempefin tur. Et utrolig hageanlegg da. Det var sånn en skulle hatt det, men da måtte det følge med en gartner:)Ha en fin helg Elin.

    SvarSlett
  2. Tenk at du var så nær her da jeg var *nesten* hos deg da, for et sammentreff:0)
    Vi hadde en 5 dg tur til Møre og Romsdal via Sogn og ned igjen mot Dombås og Hardangervidda for en uke siden og du må tro jeg tenkte på deg da vi var der oppe.
    Det endte med at vi tok av mot Trollveggen istedetfor mot kysten for vi fant ut vi hadde litt for liten tid til Atlantehavsveien.
    Det er et vakkert land vi bor i og Strynefjellet, Geiranger, Trollstigen og Trollveggen er spektakulære steder. Jeg har lagt bildene jeg tok inn i albumet så om du vil se så er du velkommen til det.
    Klem

    SvarSlett
  3. Ja, Eli K. skulle man hatt det sånn, duger det ikke med en gartner heller...måtte hatt en hel hær !
    Men flott var det...du verden !

    Emme.
    Så kjekt med livstegn fra deg ....er en stund siden forumtiden nå. Sender deg en mail så vi kan *tastes*
    Klem.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentaren:)

    En flott tur dere har hatt. Et nydelig sted ser det ut til:)

    SvarSlett
  5. Det var noen kjempeflotte bilder Elin. Og Boknafjorden e no berre flott.! Har vært en del der nede da min bror har landsted på Sørbokn.!

    SvarSlett
  6. Heisann. Flott blogg du har!
    Ser du har vært på båttur på mine hjemtrakter!:-)
    Flor og Fjære har jeg ikke vært på, men det står ganske høyt oppe på listen over hvor jeg ønsker å dra... Om det ikke blir dette året, så får vi se til neste år :-)

    SvarSlett