tirsdag 24. mars 2009

Drivhuset.....

Hipp hurraaaa...er så glad !
Endelig er drivhuset klart for en ny sesong . Fikk satt inn vinduene og døren som hadde blåst inn i høst. Mannen satte tilogmed igang med å lage en ny drivbenk til meg, den ble laget av tykk plank , så den blir nok solid nok. Satte på karm rundt.,deretter la jeg en vanntett duk på og et filtteppe som skal holde på fuktigheten. Kjøpte bare et speiderteppe på Jysk til kr. 30,- . Vifteovnen er en kupèvarmer (stor type) jeg kjøpte på Biltema til kr. 399,-....mye billigere enn å kjøpe en dyr drivhusovn. Siden drivhuset ikke er så stort vil denne greie å holde temperaturen oppe. Den tåler både fuktighet , har termostat og viften vil gi god sirkulasjon.
Drivhuset står på baksiden av garasjen, hvor to av vinduene kan åpnes inn mot garasjen når temperaturen blir for høy på dagtid. Nå kan jeg begynne å flytte ut alle blomstene fra gamlekjelleren og sådden fra vaskerommet. Begonia , georginer og fuchsia plasserer jeg direkte på jordgulvet under benken. Den er så høy at om jeg vil kan jeg lage en ekstra hylle under. Men nå er jeg bare så fornøyd over at såplantene får god plass oppe på den 3 meter lange drivbenken. Må sikkert dekke til vinduene litt den første tiden med en vekstduk ,så det ikke blir for mye sol på de sarte frøplantene.
Gleder meg allerede til sommeren`s blomsterflor !

10 kommentarer:

  1. Kan tenke meg du gleder deg til å ta i bruk drivhuset. Går alt etter planen, og det gjør det jo ikke alltid, får jeg også ordnet drivhus i løpet av året. Planterommet mitt blir fullere år for år.....
    Kjempeflott blomsterbilde :-) får meg til å lengte etter sommer.

    SvarSlett
  2. Kjekt med en handyman, ikke sant? ;-)
    Lurt å bruke kupèvarmer, skal jammen kjøpe meg en jeg også. Kikket inn på Biltema, men den eneste jeg fant var art. 40-412 til 199,- Er det den samme som din, eller fins det to typer?

    SvarSlett
  3. Ja du, kjekt med handyman, hadde han bare villet trå til litt oftere. Alt for mye sport og fotball på TV, vettu.
    Kupèvarmeren er av samme type ,ja, den jeg kjøpte var av en større type og den har to trinn 1 kw-2 kw. Var godt og varmt i drivhuset på morrakvisten idag, over 20 grader, så jeg må skru ned termostaten litt. Lykke til du òg !

    SvarSlett
  4. Takk for svar. Finner du kanskje artikkelnr. på den også? Så kan jeg få noen til å hente den for meg på Biltema, som ligger en times biltur herfra.

    SvarSlett
  5. På regningen står det:

    40410 Kupevarmer 2000w kr. 399,-
    Håper det var til hjelp

    SvarSlett
  6. Takk skal du ha. Fikk ikke treff på Biltema's sider på det nummeret, bare på 40-412 som er den mindre typen. Pussig....

    SvarSlett
  7. Heldige du med både drivhus, fiks løsning! Der kommer du nok til å tilbringe mye tid og kose deg :)

    SvarSlett
  8. likte han snekkarn din.

    SvarSlett
  9. d gjor i au! polsk?

    SvarSlett
  10. Hehehe...nei du, han her er nok heilnorsk.
    Endelig greide jeg det kunststykket å rive han løs fra godstolen i TV-kroken, her forleden !

    SvarSlett