tirsdag 9. august 2011

Jovisst....blomstrer det !

Bli med en runde rundt huset så får du se.
Tiltross for en heller laber hageinnsats og et elendig sommervær, blomstrer det i hagen i år også !

Stiklingene mine av henge Petunia kommer fint under vinduene.

Og i rosebeddene forran kommer noen av rosene som overlevde frosten sist vinter, sammen med noen selvsådde fioler. Trenger nok å knipe av litt her og der ser jeg.

Skaugum begonia`ene er utrolig flotte i år. En stor gruppe står på gårdsplassen.....
...og på nordsiden av huset står den lange rekken med den rød-oransje varianten nedi verandakasser,
 i fullt flor. Blandet bare litt økologisk gjødsel i jorden da jeg satte de ned. Så enkelt og greit å bære de inn etter at sesongen er over. Småknollene ser ut til å trives godt i den store gryta ved kompostbingen.

Tårer eller Fuchsia er også takknemlige blomster som jeg har hatt i mange år.
Noen står enkelvis.....
.......andre satt sammen i grupper. Nykomlingen Azarina, som jeg fikk i fjor, fyller snart hele utepeisen og der trives den visst godt . Med slikte våte vekstforhold må en prøve å finne ly for regnet der en kan.
En stor krukke med Fuchsia står ved fuglebadet på terrassen.
Den steinlagte terrassen begynte å bli temmelig mosegrodd etter over 20 år og etter flere somre med mye nedbør . I årenes løp har vi prøvd det meste av av det som er i handelen for å få bukt med den uønskede veksten. Kverk, mosedreper, Roundup, salt og bensin har vært sprøytet på, men like forpinna har det grønne teppet dukket opp igjen kort tid etter. Nå gikk vi drastiskt til værks og besluttet å plukke opp stein for stein, fjerne jorden imellom, skrubbe vekk mosen og snu den så undersiden kommer opp.Verken husbonden eller jeg har rygg til slikt tungt arbeid, så dette har vi fått innleid hjelp til å gjøre. Snart nå er terrassen like fin som ny og den vil forhåpendlig være gress og mosefri noen år fremover.

I den gamle fiskekassen har jeg satt noen selvsådde Løvemunn
De kjemper for tiden om eksistensen sammen med ugresset.
Hegekøyen i bakgrunnen har vært heller lite brukt i år !


Siden jeg enda ikke har kjøpt meg nye stilkroser,  satte jeg likesågodt de hvite Dahlia Aspen ned i rosebeddet og de blomstrer som bare det ! En fin erstatning har jeg funnet ut, de tåler langt bedre det våte klimaet vårt. Kanskje jeg skal prøve meg på andre vekster heretter....roseknoppene har jo som regel råtnet før de har fått sjansen til å springe ut.

  
Et par solsikker har også dukket opp i rosebeddet, helt av seg selv....smuler fra fuglebrettet ovenfor.
Den største er snart et par meter høy. 

Jovisst blomstrer det !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar