søndag 13. september 2009

Endelig !!!......


......begynner damprosjektet mitt å ta form. Som så mange andre har jeg måttet importere utenlands arbeidskraft for å dette gjort. En god venn og hjelper fra Romania og hans kammerat stillte villig opp da jeg spurte. Så denne uken har en hel del forefallende tungarbeid blitt utført;..... snekkerboden er ryddet og shinet, veden er stablet fint på plass, gulv er snekret i kjellernedgang og så er altså hagedammen min iferd med å bli en realitet.


Her er muren snart ferdig oppmurt før den blir slammet med mørtel innvendig. Litt problemer har det vært med det våte været som har gjort sitt ytterste for å spolere framdriften av arbeidet. Men ved hjelp av presenninger og den store hageparasollen har det likevel latt seg gjøre å fullføre dette.


Etter at kantene innvendig er pusset, skal hele dammen dekkes med en matte før damfolien legges på. Folien skal også under hostaen og irisen til høyre i bildet og under den lille sildrebekken som skal rinne ned i dammen fra buskene. Dammen bli ca. 50 cm dyp nederst og ender opp i null opp mot berget. I fordypningen på midten blir det kanskje dypt nok til å plante vannliljer.

Etter en god arbeidsøkt er det alltid godt å komme inn til no godt.
Nå i disse tider står jo selvfølgelig eplekake på menyen.
Oppskriften fra Gyldendal`s store kokebok har jeg brukt i årevis,
men jeg har et par små tips å komme med som gjør den ekstra god;
strø formen med kokosmasse og ha hakkede mandler eller mandelflarn på toppen.

Oppskrift på eplekake med sukkerbrødbunn.
150 g. margarin eller helst godtsmør
250 g. sukker ( 3 dl.) Smør og sukker røres hvitt
3 egg Ett og ett egg røres kraftig i
210 g. hv.mel Bland i mel og bakepulver
1 ts. b.pulver
3-4 løse syrlige epler Eplene skrelles og skjæres i båter
4 ts. sukker Ha de i en plastpose med sukker og kanel
2 ts. kanel og legg de oppå kaken i et solmønster.
mandler Ha hakkede mandler på toppen
kokosmasse

Dette er til stor form.
Stekes i 175 grader i 45 min.
Serveres helst varm med vaniljeis.
Så er det tid for å pynte med høstlyng !

7 kommentarer:

  1. Hei på deg!
    Dette blir veldig fint..gleder meg til å se det ferdig resultatet!!!
    Ha en fortreffelig søndag;)

    SvarSlett
  2. Så heldig du er som får dam i haven,det kommer til å bli kjempefint!God søndag!

    SvarSlett
  3. Nydelege bilete hos deg!
    Den eplekaka såg supergod ut:)
    Ha ein fin kveld:)

    SvarSlett
  4. Dammen kommer til å bli kjempflott:-)
    Gode hjelpere i hagen er det flere som kunne trengt:-)

    Eplekaka så kjempegod ut, jeg må nok lete fram Den store kokeboken jeg også og håpe jeg får bakeånden over meg.

    Ha en fin uke:-)

    SvarSlett
  5. Dette blir nok bra ja!!Gleder meg til etter bilder:))
    ser du steller godt med arbeidsfolket å!koslig:))
    ha en supefin mandag i hagen.Idag er du jammen heldig med været..regner med det er like flott inne i fjorden også!!:)
    Klem:)

    SvarSlett
  6. Jeg tror du får sende arbeidskrafta di til Mulighetenes Rike når de er ferdige hos deg!

    De sier det skal ei kule til for å stoppe en trønder, men for en nordmøring trengs det nok kanoner!

    Jeg blogger :o)

    Godt valg!

    Vakre tanker fra K@ri*

    SvarSlett
  7. Hei:)
    Tusen takk for den utrolig fine kommentaren jeg fikk av deg tidlig i sommer. Desverre har jeg falt helt ut av bloggverden i sommer. Men håper jeg nå er tilbake.
    Du er i ganske lik situasjon som meg du da skjønner jeg. Jeg har også vært hjemme i mange år nå, å slik ser det ut til å bli også. Jeg vet en del om ME, og det er ikke lett å leve med nei. JEg er for utredning for det selv.. Men man må gjøre så godt man kan for å ha gode dager:) Og finne gleder i de små ting og opplevelser.

    Så spennende med hagen din! Godt med hjelp,man kan ikke gjør alt selv;)
    Håper vi kan blogges framover.
    Stor klem!

    SvarSlett