lørdag 26. februar 2011

Vårrengjøring og terningkast......


Ukeslutt og rengjøring igjen...vel, vel ikke hver uke jeg tar det så nøye , da !
Er jo i skuddet å gi terningkast for tiden, som Jan Thomas & co, så hvorfor ikke ha det litt moro i hverdagen også.

Vårrengjøringen står vel straks for døren for noen og enhver og da er det vel greit å ha utstyret i orden. Denne hendige Electrolux ultraone anskaffet vi oss like før jul og den får terningkast 6 av meg.
Den var faktisk kåret til fjoråret`s "Best in test" i Danmark . Suveren sugeevne, lett å flytte på, er svært stillegående, 9 m. lang ledning , slangen svinger oppe ved håndtaket og man kan regulere det til riktig høyde slik at man står mer oppreist....bra for vonde rygger som min !! 
Når man har anskaffet seg to hunder er det et must å ha en skikkelig støvsuger, for når røytetiden setter inn må man nesten støvsuge hver dag. Bare for å ha sagt det, så vil jeg så definitivt ikke ha byttet den ut med noen sentralstøvsuger....alt for tungvindt å bakse rundt omkring i huset med en diger slangekveil.

Slettes ikke hver dag jeg rengjør denne da !....men nå er det ihvertfall gjort.
Den lys grå innsiden av Miele-stekovnen får imidlertid ikke noe særlig høyt terningkast av meg.
Helt på trynet å ha en så lys stekovn, hver en fettflekk blir jo straks synlig. Da er mørk brun/svart...som mine tidligere ovner har vært, et mer passende fargevalg og langt mer praktisk.
Selv om den har mange funksjoner og tekniske finesser ....mange som jeg enda  ikke har prøvd engang  etter snart 10 års bruk. Den har både vanlig stekovnsfunksjon og varmluft, men renholdet av den drar såpass ned at den ender bare på en 3-er.

Men koketoppen derimot skårer  høyt, en god 5+ og med et tillegg av gassblussen
ved siden av, nærmer den seg en 6-er den også. Lett å holde ren, de to platene forran er induksjonsplater og regulerer og koker opp på en blunk, så her spares det mye strøm ! De to platene bak har vanlig funksjon og blir i hovedsak brukt til ekstraplater.



Får avslutte med en vårlig bukett innkjøpt til helgen.
Her er det nemlig operahelg igjen og vi skal straks på middag sammen med styret av
Musikkens venners Landsforbund, som er her på besøk.
I morgen er det duket for konsert med Scandinavia`s kommende operastjerner.

Ha en strålende helg !



5 kommentarer:

  1. Hei og hopp Elin :)
    Her er det ikke mye hjelp i oppdatering da... Picasaen står på automatisk oppdatering, så mere enn det kan jeg vel ikke få?
    Men jeg takker hjertelig for gode bidrag til problemløsning da :-) Det skal du ha for!!!
    Nå holder jeg på å rydde i Picasa, så skal jeg legge bildene over på den eksterne, deretter skal jeg avinstallere Picasa før jeg reinstallerer det igjen.... Ja, sånn går nå kvelden, og natta også sikkert, men nå orker jeg ikke mere av dette tullet! Jeg har luktet på ett par andre billedbehandlingsprogrammer, men jeg orker bare ikke det også nå. Fant i alle fall ikke noe som var enkelt, og det er da grenser for hvor lang tid jeg skal bruke sammen med pcen hver dag? Eller er det ikke det kanskje? Jeg får da ikke gjort det skapte skvett før jeg har orden på dette.
    Nå holder jeg på og overfører bildene til den eksterne, men det går så seint at jeg må finne en annen måte å gjøre det på - grrrrr -
    By the way: På det siste innlegget ditt med terningkast (morsom vinkling) så får jeg ikke opp de tre første bildene? Er det meg det også? Eller er det en liten mulighet for at det er noe feil hos deg også.... Jeg må vel snart avinstallere meg selv jeg?
    Nei: Nok syt! Takk for hjelpa Elin!
    Ha ei fin uke!
    Vakre tanker og klem fra K@ri*

    SvarSlett
  2. Takk for at du sa i fra , Kari !
    Jeg var visst for rask til å proklamere at jeg hadde funnet løsningen av problemene med Picasa. Ser ut som det fortsatt vil spille meg et puss.
    Det var nok ikke så enkelt å bare oppdatere, nei ! Da jeg prøvde å laste opp bilder igjen nå fra Picasa, står den nå i sju steiner og rikker seg ikke. Så jeg måtte bare laste opp bildene på den enkle måten fra iPhoto.
    Må nok på jakt etter et annet redigeringsprogram jeg også.
    Skitt au !!

    SvarSlett
  3. Godt det ordnet seg da! Jeg skal sitte på baken en halv time uten å tenke pc nå - kun strikketøy, men jeg kunne godt ha tenkt meg å vite hva du har brukt for å få ovnen SÅ ren? Må jeg bestille deg kanskje :-)
    Vakre tanker fra K@ri*

    SvarSlett
  4. Hei! :)) og takk for besøket! ;) Ja jeg er så fornøyd med stuegulvet nå atte! -Ja med mannen også!! :))) Flytting av møbler går greit: Vi bare lurer møblene opp på tykke fleeeze-pledd og drar dem over gulvet inn til spisetuen! ;) Og gulvskuring som dette blir jeg helseløs av, så det er bare å innrømme at det meste av skuringen ble overlatt til min kjære.
    Elin: Små riper og matte områder kan du enkelt fikse ved først i skure gulvet skikkelig med en steinrens beregnet på marmor og ved å deretter polere gulvet for å få det blankt igjen. Polering: De fleste rengjøringsbyråer har gulvvaskemaskiner som de bruker til å polere voksede gulv i halller på arbeidsplasser med fellesarealer som belastes med mye gangtrafikk. De bruker disse for at gulvene skal holde seg blanke. De samme maskinene kan du leie av dem! Sammen med maskinen du leier trenger du en poleringspute. Disse er ca. 60-70 cm i diameter. Dette er en myk fluffy 4-5 cm tykk "matte" som du fester under gulvvaskemaskinen.(Den ser ut som en kjempediger pudderpute! :D) Denne kjører du over gulvet (som med en gressklipper). Du kan gjerne kjøre over med en "vaskegreie" under maskinen først, men da må du ha en et vaskemiddel som ikke etser marmoren. Når gulvet er polert blir det blankt og fint, -ja som nytt!! Etter at du er ferdig impregnerer du gulvet med en stenfix som er beregnet for marmor. Da holder det seg pent mye lenger. Dette kan du gjerne gå over med av og til ellers også for at gulvet som beholde sin smussavvisende evne. Vi har marmor i entréen vi også, men den har holdt seg pen heldigvis. I entréen valgte vi grå fuger, men i stuen ville jeg ikke ha tegn til rutemønster, men en hvit helhetlig flate, så derfor hvite fuger der! ;) Lykke til, det er litt jobb, men ikke så ille som det høres ut. Arbeidet består mest i å hente maskinen hos utleier, bære den inn og så kjøre den tilbake! ;)) Og så blir jo gulvet sååå vakkert etterpå!

    Ellers måtte jeg le litt da jeg leste dette innlegget ditt! :)) Jeg falt fullstendig for Miele-ovnen fordi den var så lys og lekker inne. Så lys, så lekker! Min mann likte alle tekniske finesser, som vi aldri bruker, så selv om den var litt i overkant kostbar gikk vi for den! SUKK!!! Det er jammen ikke enkelt å holde den lysgrå ovnen ren nei!! Jeg lurer også litt på hva du vasker din med... den er jo plettfri!

    Håper alt er fint med deg og dine, og ha en fortsatt fin uke! :)) 1. mars og årets første vårdag i dag, men her hos oss det det ikke mye i hagen som tyder på det! Vi har MASSE MASSE snø! :D Men det blir, det blir! ;))

    Klem, Ann,
    Interiørbloggen Glassveranda.

    SvarSlett
  5. Hei Ann !
    Tuuuuusen takk !!... snille deg for at du tok deg tid å svare meg angående problemer med riper i marmorgulv og som alltid følger en god fremgangsmåte med. Du er sannelig et unikum ! Dette mååå jeg prøve.

    Skal sende deg svar om andre mer personlige ting inne hos deg.
    Men når det gjelder reinholdet av denne lyse, lekre vidunderet av en stekovn som i følge Ekspertmannen skulle være så enkel å holde skinnende rein, spurte også Kari om det samme....... kanskje er det andre også som lurer på dette.
    Så det tar jeg her med det samme :

    Jeg har alltid brukt "Ovnsrens" skumspray på boks.
    Det er viktig å spraye godt på og la det få virke MINST et par timer. Om ovnen er ekstra skitten , tar jeg en omgang til. Tørker godt av med tørkerull til slutt. For ekstra gjenstridige flekker bruker jeg en hendig ovnsskrape som fulgte med ovnen. Kakebrett og ovnskuffer får samme behandlingen med skumspray og legges inn i ovnen samtidig. Mens alt i stål legges i så varmt vann som mulig med oppvaskmaskin-pulver. Det løser opp fastbrent fett og etter en times tid bruker jeg bare en skureball som tar resten. Vask godt ovnen med reint varmt vann og skyll godt av utstyret. Voilà !! ....skinnende reint....MEN litt arbeid, ja !!
    N.B. Skru på ovnen så den får "brenne rein" og tørke skikkelig etterpå.
    Det forhindrer også at bakverk o.l. får bismak !

    Håper dette var til litt hjelp.
    Klem

    SvarSlett