mandag 8. juni 2009

Natursteinsmur.....

Etter noen dager`s barnevakt har jeg startet opp igjen syprosjektet jeg begynte på i forrige uke Har litt igjen før stoltrekkene er ferdige, så det blir nok en økt i morgen også.
Siden været har vært sånn någen lunde klør det i fingrene etter å gjøre ferdig noen prosjekter i hagen også, men vi får ta en ting av gangen. Får trøste meg med at vi ikke skal på noen lang ferietur i år så jeg rekker vel litt i løpet av sommeren.

Vi får ta oss en luftetur rundt terrassen og kikke litt på natursteinmuren.
Den er oppbygd av naturlige steinklosser vi hadde på tomten og ikke av kjøpte steinmursklosser. Derfor er den noe ujevn og steinene varierer endel i størrelse. Syns egentlig det er helt greit og mer naturlig en disse symmetriske murene vi ser mange steder. Men det var litt av en jobb å det til å passe. Muren en høyest ned mot hagen og her går en bratt liten trapp ned oppe ved hushjørnet. Der står en stor kaprifol, som jeg fikk som liten avlegger av svigermor for bare år siden. Nå har den slukt både en TV2 antenne (som ikke er i bruk) og en Heidelberg klatrerose som står ved siden av karnappet. Oppi kaprifolen har skjora funnet seg til rette og laget seg en sommerbolig i år. Fundamentet er TV-antenna....så hun er ganske smart.

Hagenivået går litt opp midt på terrassen, så her laget vi ha en bred, slakk trapp av belegningsteinen ned mot bjørkelunden. Midt i trappen laget vi en trillebåre/gressklippergang. Den har jeg vært glad for å ha mange ganger. På hver side av trappen har jeg plantet humle. Her har jeg planer om å sette opp en stor rosebue, men har ikke funnet noen som er stor nok enda. Den må være minst 3 m bred, så den må antakelig spesiallages. Enn så lenge får humlene slynge seg rundt noen små klatrestativ jeg har satt der foreløpig.
( kanskje er det noen som kan tipse meg om en slik stor rosebue ?)

Vi følger natursteinmuren rundt terrassen videre til den ender opp mot den store trappen ned mot bærhagen jeg har vist tidligere.

Men den stopper ikke her. Den forsetter videre på baksiden av garasjen hvor drivhuset står. Denne delen av muren syns jeg er mest vellykket. Ved den store rabarbraroten borte på hjørnet av garasjen, stopper muren brått. Bortenfor står det igjen ca. 10 m. med steinmur som ikke er blitt oppbygd enda. Dette arbeidet hadde jeg et ønske om å gjort nå i sommer, samt hagedams-muren da..... selvfølgelig.

Me fær sjå.......!

2 kommentarer:

  1. Sånne gråsteinmurer er bare så fine. Hagen din må være litt av et syn. Du har så mange smarte og kreative løsninger. Moro å følge deg på hagevandring rundt i hagen din.

    SvarSlett