tirsdag 14. desember 2010

Noen av julens go`saker.....

Det er ikke jul uten brente mandler og julemarsipan.
I år ble de helt perfekt og her er oppskriften jeg fulgte på brente mandler:
-500 g mandler
-0,5 dl vann
-150 g sukker
-1ss smør
Legg mandlene utover i en langpanne, og rist dem i ovnen ved 200 grader i 10-12 minutter. Rør i mandlene av og til.
Bland vann og sukker i en kjele og kok opp. La sukkerlaken koke i 2-3 minutter. Ha de ristede mandlene i en stekepanne og slå sukkerlaken over. Rør hele tiden til sukkeret rundt mandlene krystaliseres og mandlene har fått et grått utseende. Rør videre til sukkeret smelter igjen og får en jevn, pen karamellfarge. Ikke bruk for sterk varme, sukkeret må ikke bli brent. Bland i en klatt smør tilslutt. 
Smør en skjærefjøl med soyaolje og hell mandlene over på platen. Ta mandlene forsiktig fra hverandre og la de avkjøles. 
Oppbevares i en tett boks på et tørt sted. 



Som i fjor har jeg også i år laget julemarsipan.
For de som er interessert i hvordan jeg lager disse søte 
musene på en enkel måte kan se det her fra fjorårets innlegg.

Fant noen fine glass med sinklokk hos Herlighet, som passet perfekt til slike go`saker.
Merkelappene har jeg laget selv.

Kos og klem !

2 kommentarer:

  1. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Dette er en deilig blogg, med musikk og det hele! Riktig kos i mørketida! :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk !...så hyggelig at du liker bloggen min. Setter stor pris på så gode ord !
    Ha en koselig førjulstid !

    SvarSlett