mandag 23. august 2010

Høstblomstring.....

Det er ikke så lett å slite seg løs fra virraken rundt valpene for tiden.
De ble lagt ut for salg før helgen og dagene etter har gått med til å ta imot potensielle valpekjøpere.
Tispene har gått unna som varmt hvetebrød, t.o.m. den vi skal beholde selv vil noen kjøpe. Hadde jeg hatt dobbelt så mange hadde de nok blitt solgt. Bare lille Emil, eneste hannen, er igjen..... forunderlig nok. Han er etter vårt syn den fineste og blir nok et flott eksemplar av arten med tiden. Valpene begynner virkelig å livne til liv og ablegøyer og det er av den grunn også vanskelig å slite fokuset over på noe annet. Siden dette i hovedsak er en interiør- og hageblogg må jeg jo veksle litt på og vise litt av det som spirer og gror utenfor også for tiden.
Trenger bare å bevege meg ut på trammen rett ut for inngangsdøra. Der begynner hengepelargoniene virkelig å ta av. Disse er jeg stolt av å ha dyrket frem selv av stiklinger jeg plukket av i fjorhøst. Skal nok forsøke til vinteren igjen, tror jeg....for her var det mye penger spart (de har kostet kr. 60 pr. stk  i år)
Og så har gladiolusen Ice cream, begynt å blomstre mellom stilkrosene. De passer godt til fargene spesielt til Duftfolge, da den samme rødfargen kommer igjen innunder støvbærerne. Nydelig duft har de også.
På forsommeren var tanken å lage en slags blomsterpyramide på hver side av inngangstrappen. Vel...noen pyramide ble det ikke, ble vel nærmere en ball i fasongen. Fant ikke noe annet å bruke enn sekken fra blomsterjorden. Innsiden var nemlig svart og den var tykk nok til å holde jorden på plass. Men det ble ikke så aller værst, nå når det har vokst seg til. Både den blå campanula`en og den fuksiaerosa, fylte, engelske pelargoniaen har vokst fint sammen. Og fargene går godt til fuksia`en øverst.

Virkelig iøynefallende og blomsterrik har denne vært i hele sommer.
Et flott nytt bekjentskap !!

Posted by Picasa

5 kommentarer:

  1. Så utrolig vakkert det blomstrer hos deg.
    Hos meg har vinden tatt godt takk og en del roser er knekt ned.
    For vel snart gå o gang med lyng og høstblomster.
    Ha en fin tirsdag.
    Klem

    SvarSlett
  2. Hei hei!

    Så utrolig flott!

    Får skikkelig sommerstemning av bilda dine!

    Har hatt gladioler en gang selv... her jeg bor nå er jeg redd att de bare hadde blitt knekt av vinden.

    Artig den krukken med posen oppi for plantene :-)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Du har en herlig flora rundt deg! Men du verden så mye jobb det må være... Ble forøvrig nysgjerrig på hengepelargoniene du hadde dyrket fram selv! Penger spart, som du sier ;) Jeg er jo helt og holdent nybegynner på hagefeltet, så jeg må bare spørre jeg; hvordan oppbevarer og steller du stiklingene over vinteren?

    SvarSlett
  4. Hei Ingeborg !
    Stiklingene tar jeg sent på høsten av nye skudd. Setter de i jord med litt bakepulver på tuppen, setter de i gamlekjelleren hvor det er ca. 10 grader, under blomsterlys og passer på at de er jevnt fuktige. Dusjer gjerne med litt atamonvann så de ikke råtner (det forhindrer muggdannelse).
    Det er ikke så mye arbeid for den lave temperaturen gjør at man ike behøver å vatne så ofte. Ser etter de annen hver uke, sånn ca.

    Takker så mye for gode ord fra dere alle !!

    SvarSlett
  5. Very nice photo and excellent blog, I like very much.
    All looking fotoblog Teuvo images

    www.ttvehkalahti.blogspot.com

    and pleace comments thanks you

    Teuvo
    Finland

    SvarSlett