søndag 20. september 2009

Et skummelt dyr.....

Daisy, nybadet etter skrekkturen i går.
Hun ser litt snurt ut...sikkert fordi mor ville hjem igjen så fort !

Vi fikk oss en kraftig støkk, Daisy og jeg på kveldsturen i går......ihvertfall jeg !
På vår faste rute oppe i Fjellvegen får hun som oftest springe løs og hun elsker disse turene.
Da spurter hun avgårde og søker ivrig etter spor og spennende lukter, men det ble vell spennende på denne turen. Jeg merket fort at hun ble for ivrig og prøvde og få henne inn, men den gang ei. Jeg gikk fort etter henne......og oppe på en bakkekam så jeg grunnen. Da så jeg nemlig rett inn i bakenden på en jerv ca. 100 m. fremme. Den hadde ikke oppdaget oss og jeg satte i et rop og blåste i hundefløyta så høyt jeg kunne.....da bykset den forskremt nedover i skogen. Daisy hadde heller ikke oppdaget den , men var på full fart etter i sporene til den og ante ikke at dette var et livsfarlig dyr. Nå var gode råd dyre og jeg kom ikke på noe annet enn å rope puuuus !!, ....så huket jeg meg ned og lot som jeg klappet noe. Da kom hun i fullt firsprang tilbake og jeg snudde tvert og sprang tilbake til bilen med henne 500 m. nede.

Vel hjemme igjen lette jeg opp om norske rovdyr på nettet og fikk en bekreftelse på at det virkelig var en jerv jeg hadde sett. Den var noe større enn Daisy, lever av sau og forskjellige andre dyr om sommeren og om vinteren helst reinsdyr. Den kan tilogmed drepe elg !!!....gulp !!!.

Fjellvegen blir nok ikke noe favoritt-turløype etter dette, nei !!


5 kommentarer:

  1. Oi oi, for en dramatisk tur..
    Heldigvis gikk det bra. Skjønner godt du ble skremt.
    Søt hund du har :)

    Klem fra meg..

    SvarSlett
  2. Jer er det ikke oFte man ser, har sett en èn gang-på trygg avstand.
    Skjønner godt du ble redd, den er ikke til å spøke med.
    Bra at hunden din er mer opptatt av pus enn av duftspor ;)

    SvarSlett
  3. Hjelpe & trøste. Godt du var snarrådig!

    SvarSlett
  4. Muffins med epler-oppskrift:

    1 pk. muffinmix
    noen epler, skrelt og skåret i små biter og dekt med sukker og kanel
    ovn i 14 min. på 225 grader
    ferdig :)

    De blir sikkert mye bedre med en "ordentlig" muffindeig, og jeg vil tro en hvilken som helst grunnoppskrift vil funke.
    Men Toro er min venn i nøden, og funker helt fint!

    SvarSlett
  5. Huff da, sjelden å se jerv helt nede i bebyggelsen, godt at du fikk Daisy til å komme. Dette dyret er ikke å spøke med for en liten hund i hvertfall!

    SvarSlett