tirsdag 16. oktober 2012

Sommerblomster og sukkulenter.......

Alle sommerblomstene er nå kommet i hus og det er blitt temmelig fullt nedi vinterlageret i gamlekjelleren. Fuchsia´ene er blitt ribbet og beskjært. Det samme er Pellisene og endel Hortensia.
Et hundretall`s knoller av Skaugumer er blitt tatt opp av jorda fra krukker og kar og har tørket litt i solveggen før de er blitt stuet vekk. I år har jeg også en mengde Ildtopper fra de store dekorasjonene jeg laget til bryllupet i sommer. Etter at jeg ribbet de for blomster, satte jeg de bare ned mellom rosene og i løpet av sommeren har de kommet igjen med store klaser med blomster. Nå fyller de godt opp under lysene på drivbenken. Visste du forresten at Ildtopper hører til sukkulentene ?

Har alltid likt disse kjøttfulle plantene som trenger minimalt med stell. 
Dekorative er de også. De trives godt ute om sommeren om de ikke har det for fuktig.
Men de fleste tåler ikke frost og må flyttes inn om vinteren.

Denne typen med rosettfasong som jeg har på brettet på kjøkkenbordet
............heter Echeveria. Vannes bare 1 g. pr. mnd. 
Setter den da bare noen minutter nedi vasken med litt vann i.

Den samme rosett-typen har jeg her i stuevinduet. Den er litt mer grålig i fargen.
Den kaktuslignende typen ved siden av heter Aloe brevifolia, fikk jeg av et par søskenbarn + en tante,
som kom på overraskelsesbesøk i sommer.....kjempefin !!
Sukkulenter hører forresten til kaktusfamilien.

Den store kaktusen helt til høyre, har jeg hatt i mange år. 
Den blir kjempediger....når jeg vil fornye den setter jeg bare et par stiklinger i jord
etter at de har tørket litt. De kommer som et skudd og blir snart store planter.

Har fått helt dilla på sukkulenter !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar