torsdag 3. desember 2009

Oppskrift på kransekake....


Julebaksten er i full gang rundt omkring i det ganske land i disse dager.
Her i huset er kromkaker og kransekaken i boks....blir vel et par sorter til, tenker jeg
.......pluss et par kjøpesorter da. Liker så godt goro og fattigmenn, men syns de tar for mye tid å lage.



Tar litt tid å lage kransekake også, men etter at jeg investerte i ny mandelkvern gikk arbeidet med å male opp mandlene som en lek. Jeg har laget kransekaker i mange år...ikke bare til jul. Nå tenkte jeg å røpe oppskriften og noen av mine gode tips for å få et mest mulig vellykket resultat.


Kransekake:
750 g. mandler
500 g. melis
2-3 strøkne ss hvetemel
2 dl. eggehvite

Mal mandlene og bland resten  av ingr. sammen i en stor bolle. Elt deigen godt (den skal være fast men ikke verken tørr eller seig). Ha den i en plastpose og varm den litt i mikroen. N.B. ....bare til den er ca. 40-50 grader !

Legg den i kjøleskapet natten over. Trill deigen ut i fingertykke stenger og ha de i smurte former.
(Formene smøres med klarnet smør og strøs med semulegryn)
Ringene skøytes sammen ved at du klipper endene på skrå og presser de sammen.

Stek de på rist på nederste hylle , 200 grader i ca 12-15 min.
(De skal  bare være en anelse gylne....da er de ferdig) 
Løsne ringene forsiktig ifra formen etter at de er avkjølt (helst ute i minusgrader) ,legg hele stasen i fryseren til den skal settes sammen.


Jeg pleier å lage den som en kurv til jul. Da setter jeg den sammen opp-ned, bruker ikke de minste ringene ...og den største bruker jeg til hank. Fyller kurven med julegodter som sjokolade og hjemmelaget marsipan, samt de minste ringene eller stenger av til-overs-bliven deig (dypp endene i smeltet kokesjok.) Om den ikke blir oppspist med det samme, pakker jeg den inn i plast og setter den kaldt.

Ha en fortsatt koselig adventstid !

Posted by Picasa

4 kommentarer:

  1. Å nå fikk jeg lyst til å forsøke å bake kransekake! De hjemmelagde er uten tvil best, men jeg har aldri prøvd å bake en selv... så kanskje det er på tide å prøve! Hadde jo vært kjempegøy om det ble vellykket! :))
    Så nydelig det nederste bildet her var forresten! Lyset, gløden, farvene, - et virkelig stemningafullt bilde!

    Ønsker deg og dine en hyggelig adventshelg!

    Klem, Ann,
    Interiørbloggen Glassveranda.

    SvarSlett
  2. Smart å legge deigen i mikroen. Jeg har pleid å kna den over varme til det nesten blir for varmt for fingrene. Det var da mye smartere å bruke mikroen.
    I år tror jeg at jeg satser på ferdig laget kransekake. Etter fallet i kjellertrappa er ikke formen helt på topp.

    Nydelig det nederste bildet du har satt inn.

    Ha en riktig koselig adventshelg:)

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg prøvde kransekakeoppskriften, men det må være alt for mye eggehvite i den i forhold til de andre ingr. Kanskje skulle det ikke stått
    2 dl eggehvite, men 2 eggehviter? Jeg prøvde å steke noen stenger, men de fløt ut og ble helt flate, så skal prøve å tilsette 500 g malte mandler.
    Forhåpentlig vis vil det gjøre deigen mer stekevennlig:-)

    SvarSlett
  4. Hei Anonym.
    Det er 2 dl. eggehvite det skal være, det har jeg brukt i alle år !.....uten at deigen har blitt for bløt. Prøv å tilsett litt mer malte mandler.
    N.B. den skal være fast og fin når du triller ut, bruk semulegryn å trill ut deigen i og strø formene med.
    Lykke til

    SvarSlett