tirsdag 25. august 2009

Soppsanking....

En fordel med det våte været vi har hatt i det siste , det er mengder med sopp overalt. Trenger bare å ta en liten svipptur nedi skogsholtet her før korga er breddfull av godsaker.
Ikke alt havner i korga da. Den røde fluesoppen og de falske kantarellene får stå.

Har noen sikre sorter jeg holder meg til, slik som disse skrubbene. Ellers er den blekhvite piggsoppen og kantarellen banker`s.

Tar av den svampaktige undersiden på skrubben og bruker bare de unge stilkene.
Resten blir kappet i biter og fryst. Dette er er nydelig råstoff til mange forskjellige retter.
Bruker å plukke med meg forskjellige andre sorter også, men disse blir i hovedsak bare studert litt nærmere på nettet,.... vil ikke å ta noen sjanser på å bli soppforgiftet.

<span class=
Nå er rognebæra kjempefin !
Har plukket et par kilo av den mørkeste røde jeg fant og lagt i frysen.
Dette skal bli nydelig gelè om et par dager. Skal love å poste oppskriften,
så velkommen tilbake til de som er interresert.

So long !

4 kommentarer:

  1. så spennende med soppsanking, ja du må skrive om regnebærgele:))

    SvarSlett
  2. Hallo!!!!! Jeg vil ha soppkurs!!!!! Jeg er så grønn på soppsanking at jeg helt sikkert ville omkommet etter første tur i skogen, men jeg er villig til å lære.... De sier at om man lærer/bare plukker kantarell, så er man helt sikker? Kan jeg stole på det?
    Pip om du vil ha en pesende bak deg på en KORT skogstur :o)

    Klem fra Kari*

    SvarSlett
  3. Her var det høst! Nydelige bilder:)

    Jeg skal også sanke rognebær, men jeg skal bruke dem som bordpynt;D

    SvarSlett
  4. Sukk..... Ja, det frister veldig, men jeg har da ikke bruk for dem i det hele tatt.....
    Men de er vanvittig fine da? Og de ligner jo ikke på noe av det jeg har fra før heller. Men er det grunn god nok? Hadde jeg bare kjent noen som trengte noe av det jeg har fra før..... Kan jo ikke dytte det på de heller? Eller kanskje jeg kan det? Forskudd på arv?????
    Nei, nå må jeg skjerpe meg! Det fins da viktigere ting i livet enn Green Gate kopper!
    Tror jeg da......

    SvarSlett