torsdag 20. august 2009

Bærhøst.....


Både i gamlehagen og i den nye bærhagen bogner det nå av bær. Mer enn vi greier å gjøre oss nytte av , selv om både naboer, leieboere og familien forøvrig plukker. Min kjære mor var flink til å nyttiggjøre seg av alskens bær, både hagebær og skogsbær. Hun vokste opp under og etter krigen og de måtte nok lære seg å være nøysom og høste av det naturen hadde å by på. Hun fikk seks barn og det var ikke få bærturer vi var med på. Tilogmed på sine eldre dager kom hun hver høst og plukket av bærbuskene mine. Hun saftet og syltet til den store gullmedaljen, noe jeg var bare glad for selvfølgelig, for jeg hadde ikke tid til slikt dengangen. Nå de siste årene som hjemmeværende har jeg imidlertid laget en del saft og sylte igjen og håper mor nikker anerkjennende og smiler fornøyd der hun er.


Kjempegod saft blir det av rips og solbær og full av antioksidanter.Lager saften på gamlemåten , som min mor, syns den blir best da. Saftkokeren er selvfølgelig enklere å bruke,
da damper man bæra sammen med sukker i en operasjon og tapper den ferdige saften direkte på flasker. Men jeg syns mye av godsakene går til spille og saften blir ikke så fyldig.

Oppskriften jeg bruker er enkel:
Bruker like deler rips og solbær . Ha litt vann i først......ca. 1 l.til en slik stor panne.
Dette koker jeg forsiktig opp og lar det småkoke i 10 min., eller til bæra har saftet seg.


Tømmer det opp i et sileklede og lar det stå en times tid. Klemmer så ut resten av saften.
Koker bærsaften opp igjen sammen med sukker , til 1 l. saft og ca. 1/2 kg sukker, men tar det som regel på `gefylen`. Strør litt atamon oppi tilslutt for at safta skal holde seg bedre etter at man har åpnet en flaske (ca. 1 strøken ts. på 5 liter saft)

Skummer av og tapper på reine flasker. Jeg samler på tomme vodkaflasker , de slipper jeg nemlig å vaske siden de allerede er sterilisert....smart , ikke sant ! 14 flasker ble det...

...og innholdet er mye sunnere enn det som var i flaskene før !!

3 kommentarer:

  1. Mye sunnere ja;)

    Jeg husker at mamma lagde saft da jeg var liten, men jeg har aldri prøvd selv. Ser rundt om i bloggene at det lages både gele og saft, det bringer koselige barndomsminner tilbake, og jeg får også lyst til å prøve...

    God helg!

    SvarSlett
  2. Flotte bær du har i hagen, kjekt å lage litt saft og syltetøy.
    Ellers var jeg imponert over alle Vodkaflaskene.

    Ha en fin hagehelg!

    SvarSlett
  3. Ja, det er kjekt og så sunnt , da....bare prøv du òg Monica
    Ble nok reine vodareklama dette. Mannen kjøper endel i Romania, der koster en flaske vodka 40 kroner !!!!
    God helg til dere også !

    SvarSlett