mandag 20. juli 2009

Regn, regn....øsende regn...


Men det er vi jo vant til her på vestlandet i juli. Det glimter til med en og annen godværsdag, da......så vi får klippet plena i det minste. Men jeg har ikke fått luket og stelt bedda slik jeg har villet i år, så blomsterprakten er så som så. Men hengepelargoniene begynner å vokse seg til i kassene under vinduene, selv om de ikke er kommet så langt som de var i Romania.

Min lille pellisfamilie har jeg måttet flytte inn i drivhuset. De sto ute under den fine perioden vi hadde etter St. Hans, så de fikk en knall-start. Men nå var de iferd med å drukne, så ved mangel av ledig vinduskarm innendørs , ble drivhuset redningen fra en våt død.

Fikk disse stiklingene ganske seint på sommeren,
men nå har flere nye knopper dukket opp og snart vil de blomstre.


Rett utenfor drivhuset har jeg denne hyllen hvor jeg har noen sukulenter stående.
Tror de får vike plassen for pelargoniene når det blir litt varmere i været.
Her vil de stå tørt og godt.

Tok meg en fotorunde blandt rosene innimellom de værste regnbygene i dag.
Den første hvite klase-rosen har jeg mistet navnelappen
(trodde det var Astrid Lindgren, men den er vel rosa?....noen som vet)
Neste er Duftwolke stilkrose med en himmelsk duft. Så den første Karen Blixen-rosen som er i ferd med å springe ut .Den neste er en kraftig, flott, mørk-rød stilkrose. Den rosa er Dronning Margrethe klaserose og den laksrosa er en Queen Elisabeth stilkrose. Nederst til venstre har forsatt et par greiner av Heidelberg klatrerosen greid seg bak den gigantiske kaprifolen på hushjørnet. Og knoppene står bristeferdig på den flotte Ingrid Bergman stilkrosen. De er allerede 1 1/2 m høy.

Måtte redde inn noen stakkars våte av Dronning Margrethe.
Nå står de på kjøkkenbordet sammen med en knippe avblomstrede hundekjeks.
Når vi ikke kan kose oss ute med blomstringen får vi nyte de innendørs.

De tre hvite Karen Blixen rosene står fulle av knopper nå.
Håper det blir litt lettere vær så de ikke råtner før de springer ut.

Måtte bare vise frem denne Campanula`en.
Den kjøpte jeg tidlig i vår og har nå startet sin andre blomstring !
Hadde tenkt å kaste den i komposten etter at den hadde blomstret fra seg i vår, men så ble den bare stående.....og se den nå !!

3 kommentarer:

  1. Fin campanula ja!
    Men ikke kast den etter blomstring da.De fleste campanula`r er supre stauder,så prøv å plante den i et bed.
    Det har jeg tenkt å gjøre.
    Mvh. pictus folia.

    SvarSlett
  2. Vi slipper i hvertfall å vanne i beda, det tar overgartneren seg av:-)
    Fine bilder du har lagt ut, den campanulaen var virkelig flott.

    SvarSlett
  3. Det har regna sammenhengende i en par uker her også nå, byger flere ganger om dagen, sildre, sile.. Mannen kom nylig hjem fra ferie, og så litt dumtp på meg når jeg masa veldig på at gresset måtte klippes akkurat nu! han hadde jo ikke fått med seg at det omtrent ikke er opphold for tiden.

    Men men, det blir jo grønt i hagen da, om ittno anna.

    SvarSlett